De Griekse marine vierde onlangs de veertigste verjaardag van het S-fregat HS Elli, gebouwd door Koninklijke Maatschappij De Schelde en opgeleverd in 1981. Het merendeel van de oorspronkelijke bemanning kwam voor de gelegenheid bijeen en deelde hun vele goede herinneringen aan het geliefde schip.

Anthimos Vassiliadis, ook bekend als Makis, was een van de bemanningsleden die op de Elli voer toen deze in oktober 1981 uit Vlissingen vertrok. Hij diende zeven jaar op het fregat, aanvankelijk als tweede engineer en de laatste vier jaar als eerste engineer. “HS Elli was het eerste moderne schip dat de Griekse marine begin jaren tachtig kreeg”, herinnert hij zich. ”Het schip bracht een grote verandering, want iedereen herkende onmiddellijk haar toegenomen capaciteiten in vergelijking met die van de oude torpedojagers. De eerste bemanning van HS Elli maakte zich de nieuwe technologie in zeer korte tijd eigen en vijftien dagen na de oplevering van het schip doorstond Elli succesvol de moeilijke Fleet Operational Sea Training (FOST) bij The Isle of Portland in het Verenigd Koninkrijk.”

Anthimos Vassiliadis als tweede engineer in 1981 en nu in 2021. Anthimos Vassiliadis als tweede engineer in 1981 en nu in 2021.

HS Elli was één van de twaalf fregatten in de Kortenaerklasse. Oorspronkelijk zou het schip de F812 Pieter Florisz worden, maar tijdens de bouw werden het schip en haar zusterschip F813 Witte de With verkocht aan Griekenland en omgedoopt tot Elli (F450) en Limnos (F451). Anthimos en de rest van de bemanning verbleven tijdens de bouw van het schip in Vlissingen en trainden met de scheepssystemen en namen deel aan de sea trials in afwachting van de oplevering van het schip. “We hebben de beste herinneringen aan die tijd op de scheepswerf en vooral aan het personeel dat ons zeer gastvrij heeft ontvangen. We beschouwen ingenieur Henk Stam als lid van onze eerste bemanning, omdat hij met ons naar Griekenland is gevaren en twee jaar lang de garantie-ingenieur was.”

Sinds 1981 heeft de HS Elli deelgenomen aan alle operaties die hebben plaatsgevonden in de Egeïsche Zee en de oostelijke Middellandse Zee, alsmede in de Rode Zee tijdens de missies in het kader van de Golfoorlog. Ze heeft ook deelgenomen aan nationale en NAVO-oefeningen en -operaties, evenals aan verschillende opsporings- en reddingsoperaties. “Elli is nog steeds volledig operationeel en ik durf te zeggen dat ze in veel betere conditie is dan sommige van de nieuwere schepen. Het schip onderging in 2000 een MLU en ze blijft een afschrikmiddel tegen elk gevaar.”

Ter ere van het veertigjarig jubileum werd een reünie gehouden voor de leden van de eerste bemanning. Ter ere van het veertigjarig jubileum werd een reünie gehouden voor de leden van de eerste bemanning.

Anthimos, die 32 jaar oud was in 1981, is de langst dienende officier van die eerste bemanning en is nog steeds erg trots dat hij deel is van Elli’s indrukwekkende staat van dienst. “Wat de HS Elli zo bijzonder maakt, is de camaraderie van de bemanning. Tot op de dag van vandaag heeft de bemanning nog steeds contact met elkaar en steunen we elkaar. De belangrijkste bijdrager aan deze spirit was onze kapitein, commandant Grigoris Demestichas, die later admiraal van de HN Vloot werd.”

 

HS Elli was één van de twaalf fregatten in de Kortenaerklasse en werd samen met haar zusterschip F451 Limnos verkocht aan Griekenland. HS Elli was één van de twaalf fregatten in de Kortenaerklasse en werd samen met haar zusterschip F451 Limnos verkocht aan Griekenland.

De camaraderie van de bemanning was duidelijk zichtbaar tijdens de jubileumceremonie, met voormalige bemanningsleden die uit het buitenland reisden om erbij te kunnen zijn. “De respons was ongelooflijk”, zegt Anthimos. “Het motto van de bemanning was en is nog steeds: ‘Eén voor allen en allen voor Elli’ en dat hebben we met de jubileumviering bewezen.” De ceremonie begon met een welkomstwoord door de Chief van de Hellenic Navy-Vloot en de Commandant van het fregattensquadron. Daarna was er een receptie, waarbij heel veel herinneringen werden gedeeld. “We zijn nog steeds erg trots op het werk dat we als eerste bemanning hebben gedaan, maar ook op het werk dat de bemanningen na ons hebben verricht. Elli is nog steeds in zeer goede conditie en klaar om weer te varen. De Schelde mag erg trots zijn op de kwaliteit van de S-Frigates.”

Anthimos en de rest van de bemanning verbleven tijdens de bouw van het schip in Vlissingen en namen deel aan de feestelijke overdracht van het schip. Anthimos en de rest van de bemanning verbleven tijdens de bouw van het schip in Vlissingen en namen deel aan de feestelijke overdracht van het schip.