Damen Naval kreeg onlangs de winnaars van de Leon’s Cup op bezoek in Vlissingen. Hun prijs was een geheel verzorgde training van twee weken waarin ze heel veel belangrijke informatie over het onderhoud van hun schepen kregen én kennis konden maken met de Nederlandse en Zeeuwse cultuur.
De Leon’s Cup werd in 2020 in het leven geroepen, als postuum eerbetoon aan Leon Goossens, de bedenker van de SIGMA-bouwmethodiek voor fregatten en korvetten. Het idee was dat er ieder jaar een prijs zou worden uitgereikt aan bemanningsleden of opvarenden van één van de SIGMA’s die het beste idee heeft voor de verdere productverbetering van dit type schepen. De coronapandemie zorgde voor vertraging, maar onlangs werden de winnaars verwelkomd in Vlissingen. Vanuit Indonesië waren de winnaars twee bemanningsleden van de SIGMA 10514 PKR KRI Gusti Ngurah Rai (GNR): Commander Musyahida Septiana en Commander Tri Wahyuhadi. De Mexicaanse SIGMA 10514 ARM Benito Juárez werd vertegenwoordigd door winnaars Jorge Sanchez Sosme en Jose Maldonado Melendez. Vanuit Damen Naval Indonesia sloot ook Yohanes Andrian aan bij de training.
“De prijs voor het ontvangen van de Leon’s Cup was een training van twee weken in Vlissingen met een focus op ILS/maintenance”, vertelt Commercial Manager Patrick van der Heiden die als één van de gastheren optrad tijdens het bezoek. “De Indonesische en Mexicaanse marines hebben de Leon’s Cup ontvangen vanwege de uitstekende performance van de crews en schepen, respectievelijk GNR en Benito Juárez, tijdens Rim of the Pacific (RIMPAC) marine oefening in de Stille Oceaan.”
Het doel van de Leon’s Cup is om een SIGMA community te realiseren waarbij de gebruikers uit de verschillende landen elkaar kunnen leren kennen en ervaringen en kennis uit kunnen wisselen. Op dit moment varen er SIGMA’s in Indonesië, Mexico en Marokko, maar de verwachting is dat die lijst in de toekomst zal groeien.
Tijdens hun bezoek aan Vlissingen kregen de vier officieren training van diverse Damen Naval-afdelingen zoals Integrated Logistic Support (ILS), Service en Products & Proposals (P&P). Er werden presentaties gegeven door interne en externe gastsprekers en de officieren kregen ook externe trainingen, inclusief een bezoek aan Den Helder. “Het programma belichtte allerlei facetten van Product Lifecycle Support”, legt Product Manager ILS & Support Services Niek Marsé uit. “Dat varieerde van advies over hoe ze support onderwerpen in de operationele planning van een oorlogsschip op kunnen nemen, hoe een onderhoudsplan gemaakt kan worden, hoe een Midlife Update wordt voorbereid, en hoe ze training en reservedelen kunnen coördineren. Ook kregen ze een training over het Integrated Platform Management systeem en hebben we ze een toekomst perspectief gegeven over SMART Maintenance en natuurlijk de ontwikkelingen en onderzoeken die Damen Naval op dit gebied doet.”
“De officieren hebben een geweldige tijd in Nederland gehad en hebben veel geleerd, vooral ook van elkaar. En wij hebben er vier geweldige Indonesische en Mexicaanse ambassadeurs voor Damen Naval en onze schepen bij.” Patrick van der Heiden
Volgens Niek heeft een dergelijke trainingssessie drie belangrijke doelen: het in contact blijven met de klant, het luisteren naar de uitdagingen van de officieren en het leren van de ervaringen van de bemanning van de door Damen Naval gebouwde schepen. “Wij hopen dat we hen het inzicht hebben kunnen geven dat onze schepen het beste blijven werken bij goed preventief onderhoud. Dat Damen Naval meer is dan enkel een scheepsbouwer en dat we in de toekomst mogelijk een uitgebreider partnership kunnen opzetten voor het beschikbaar houden van hun schepen.”
Patrick voegt toe: “Het was indrukwekkend om te zien hoe de betrokken collega’s, ondanks hun drukke agenda’s, zich tomeloos hebben ingezet om van de training een succes te maken. Vanuit het leidende principe customer intimacy was dit een mooi voorbeeld hoe een dergelijke training kan bijdragen aan het verdiepen van de relatie met onze klanten. Voor ons als bedrijf zijn de informatie en feedback die vanuit de SIGMA-gebruikerskant komen van groot belang om nog adequater op de klantvraag in te kunnen spelen.”
Het programma bestond niet alleen uit trainingssessies, er was ook ruimte voor ontspanning in de vorm van een cultureel en sociaal programma waarbij diverse uitstapjes zijn gemaakt in de omgeving maar ook naar Amsterdam en Volendam. “Het was eenvoudigweg fantastisch”, sluit Patrick af. “De officieren hebben een geweldige tijd in Nederland gehad en hebben veel geleerd, vooral ook van elkaar. Het was mooi te zien hoe er al snel een kameraadschap tussen de Indonesische en Mexicaanse officieren ontstond. En wij hebben er vier geweldige Indonesische en Mexicaanse ambassadeurs voor Damen Naval en onze schepen bij.”