Op dinsdag 28 juni organiseerde het Nederlands Instituut voor Defensie en Veiligheid (NIDV) een Integrated Logistic Support (ILS) seminar voor aangesloten bedrijven. Doel was het bespreken van de belangrijkste stappen voorwaarts voor het Ministerie van Defensie in de implementatie van de zogenaamde ASD S-series specificaties, de internationale gebruikte standaard van ILS-specificaties. Het seminarprogramma werd gehost door Damen in Gorinchem en omvatte presentaties van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), Directie Materiële Instandhouding (DMI) en van bedrijven die lid zijn van de NIDV en die al zijn begonnen met de implementatie van de ASD S-serie of geïnteresseerd zijn in de implementatie ervan. Het goed georganiseerde seminar werd bijgewoond door meer dan 80 personen.

“Dit seminar was een gebeurtenis in een lang proces van industriële samenwerking dat tientallen jaren teruggaat,” legt Damen Naval Senior ILS Specialist Desmond Kramer uit. “De focus lag op hoe de nieuwe specificaties van de S-serie ervoor zullen zorgen dat ILS-diensten op een gestandaardiseerde manier worden geleverd.” De ASD S-serie is van duidelijk belang en wordt geïmplementeerd in de meeste NAVO-landen.

Desmond Kramer van Damen Naval (tweede van links) te midden van andere seminar-gasten. (V.l.n.r.) Pieter van Breugel (Verebus), Paul de Haan (Defensie), Maarten Lutje Schipholt en Ron Nulkes (beiden NIDV). Desmond Kramer van Damen Naval (tweede van links) te midden van andere seminar-gasten. (V.l.n.r.) Pieter van Breugel (Verebus), Paul de Haan (Defensie), Maarten Lutje Schipholt en Ron Nulkes (beiden NIDV).

ILS is een samenvattende term voor het brede scala van diensten die een leverancier aan een klant levert en die nodig zijn voor de operationele levenscyclus van een schip. ILS verbetert ook het ontwerp, om zo een hogere beschikbaarheid en een betere onderhoudbaarheid te bereiken. “ILS is het ondersteunende systeem dat operationele capaciteit mogelijk maakt. Het omvat alle ILS-producten zoals documentatie, onderhoudsplannen, opleiding, reserveonderdelen en speciale gereedschappen en testapparatuur”, verklaart Desmond. “ILS-producten in combinatie met een scheepsontwerp dat voldoende redundantie in zich heeft en eenvoudig te onderhouden moet zijn, met daarbij apparatuur van hoge kwaliteit, biedt de klant precies wat hij nodig heeft: een schip met hoge beschikbaarheid, hoge operabiliteit en lage lifecyclekosten.”

Desmond wijst op het grote aantal defecte Russische tanks tijdens de openingsfase van de Oekraïne-oorlog om de gevolgen te illustreren wanneer een leger geen effectieve ILS-strategie heeft. “Dit was een goed voorbeeld van wat er gebeurt als er geen herbevoorrading is, geen onderhoud, en als de asset niet is ontworpen voor de operationele omstandigheden.” Hetzelfde principe geldt ook voor de scheepsvaart: de klant kan een schip hebben met veel mogelijkheden, maar zonder goede ondersteuning zal dat hoogwaardige schip niet operationeel zijn.

"ILS is het ondersteunende systeem dat operationele capaciteit mogelijk maakt. Het omvat alle ILS-producten zoals documentatie, onderhoudsplannen, opleiding, reserveonderdelen en speciale gereedschappen en testapparatuur." Desmond Kramer

Volgens Desmond is de implementatie van gestandaardiseerde ILS-diensten van groot voordeel voorde eindklant. Met de documentatie als voorbeeld zegt hij: “Het aantal leveranciers dat aan een marineschip werkt, kan oplopen tot 150. In plaats van dat de klant informatie krijgt van al zijn leveranciers in verschillende formaten, met verschillende stijlen en verschillende definities, wordt het nu uniform.” De ASD S-serie splitst ILS op in modulaire en gestandaardiseerde onderdelen, waardoor het gemakkelijker wordt alle gegevens in hetzelfde formaat samen te stellen. Zo heeft S1000D betrekking op documentatie, S2000M op materiaalonderhoud, S6000T op opleiding, enzovoort.

Het mag duidelijk zijn dat Damen de implementatie van de ASD S-serie aanpakt met de efficiëntie van een scheepsbouwer van wereldklasse. “In onze rol als systeemintegrator willen we gegevens verzamelen van al onze onderaannemers. Al die verschillende informatie wordt aan elkaar gekoppeld en ‘doorzoekbaar’ vanuit één bron. We stellen een ILS-database samen die we als één uniform product aan onze klanten leveren; de gebruiker zal dieper kunnen duiken om steeds meer gedetailleerde informatie te krijgen in een interactieve publicatie met veel links en verwijzingen, net als op internet.”

ILS is een samenvattende term voor het brede scala van diensten die een leverancier aan een klant levert en die nodig zijn voor de operationele levenscyclus van een schip. ILS is een samenvattende term voor het brede scala van diensten die een leverancier aan een klant levert en die nodig zijn voor de operationele levenscyclus van een schip.

Hoewel de specificaties van de S-serie enorm en complex kunnen zijn bij het beschrijven van alle ILS-producten, kunnen ze desgewenst worden ‘afgeslankt’ tot een meer beheersbare omvang. Desmond legt uit: “De volledige specificaties moeten worden gereduceerd tot een praktische specificatie die minder groot, minder complex en dus minder duur is. Dit op maat maken van de specificaties doen we in Nederland met een paar belangrijke leveranciers zoals Thales, RH Marine, en Heinen & Hopman samen met het Nederlandse Ministerie van Defensie.”

Het Combat Support Ship is de eerste keer dat Damen Naval gecontracteerd is om documentatie volgens S1000D te leveren en deze zal dan ook een relatief kleine omvang hebben. De rest van de documentatie zal op de traditionele manier door elke leverancier afzonderlijk worden geleverd. “We zullen de omvang vergroten met elk project waar we de komende jaren aan werken,” concludeert Desmond.