Virtual Reality (VR) biedt gebruikers een totaal overweldigende ervaring. Voor de marinebouwprojecten van Damen is VR het meest bekend op het gebied van training van de bemanning. Zo leverde Damen Naval onlangs een virtuele kopie van het Combat Support Ship Den Helder aan het Commando Materiaal & IT (COMMIT). Een ander voorbeeld is het F126 project, dat momenteel meerdere VR trainingsprogramma’s maakt voor de bemanningen van deze vier Duitse fregatten. De voordelen zijn duidelijk: bemanningen kunnen kennismaken met hun schip lang voordat ze aan boord stappen. Bovendien kunnen ze worden getraind in hun specifieke vakgebied. Dit verhoogt niet alleen de effectiviteit van de training, maar VR-training aan land is ook aanzienlijk goedkoper, veiliger en flexibeler dan trainingsprogramma’s aan boord.

Zoals met de meeste high-tech onderwerpen, gaat VR snel vooruit. Er verschijnen regelmatig nieuwe technieken en innovaties op de markt. Daarom moet een bedrijf als Damen Naval de vinger aan de pols houden van de nieuwste ontwikkelingen. Daarom stuurde Damen Naval Pak Cheung (Junior xR Solution Architect) en Péter Nagyidai (Senior xR Developer) eerder dit jaar naar de IT²EC Global Defence Exhibition in Rotterdam. Pak Cheung sprak met Schelde Schakels om inzicht te geven in zijn meest opvallende take-aways van de conferentie.

De International Training Technology Exhibition and Conference is Europa’s grootste evenement op het gebied van defensietraining. De International Training Technology Exhibition and Conference is Europa’s grootste evenement op het gebied van defensietraining.

Convergente training
Het conferentiegedeelte van IT²EC begon met een toespraak van de Commandeur van de Koninklijke Marine over de visie van de marine op toekomstige trainingsbehoeften. “Dit omvatte de wens van de KM om zogenaamde convergent VR-training te hebben”, vertelt Pak Cheung. “De situatie op dit moment is dat elk bemanningslid deelneemt aan zijn eigen individuele VR-trainingsprogramma. Convergent training betekent dat meerdere trainingsprogramma’s worden gebundeld tot één gecombineerd programma.”

“Het was leuk om te zien dat Damen al nadenkt over alles - elke nieuwe toepassing die ik zag op IT²EC - wat er in de toekomst gaat gebeuren op het gebied van VR-innovatie. Ik geloof echt dat we bijblijven met de laatste technologische ontwikkelingen." Pak Cheung

De voordelen van een dergelijke convergentie zijn dat bemanningen kunnen trainen met allerlei VR-content. “In plaats van slechts één aspect van de scheepsoperaties te trainen – bijvoorbeeld brandbestrijding of omgaan met wapens – traint een bemanningslid op de hele functionaliteitsketen van het schip”, legt Pak Cheung uit. Bovendien kunnen dergelijke geïntegreerde trainingsprogramma’s meerdere trainees omvatten. “Er is een enorme toegevoegde waarde te behalen door zij-aan-zij van je medebemanningsleden te trainen. Uiteindelijk is het één schip met één bemanning.”

De sleutel tot het bereiken van deze convergente VR-omgevingen is een gestandaardiseerde architectuur. “Op dit moment gebeurt dat nog niet, maar er zijn meerdere instanties, ook op NAVO-niveau, die proberen een generieke architectuur te ontwikkelen die iedereen kan gebruiken. Dit is nu nog niet mogelijk, maar het is zeker te voorzien in de toekomst.”

De rol van Generative AI
Een ander interessant punt dat Pak Cheung opmerkte op het IT²EC-evenement was het potentieel van Generative AI om de arbeidsintensiviteit van het creëren van VR-omgevingen te verminderen. “Eén manier zal zijn om GenAI te gebruiken om objecten daadwerkelijk te produceren in VR; deze mogelijkheid is echter nog minstens één of twee jaar van ons verwijderd. Een andere methode is om GenAI te gebruiken om aspecten van de VR-omgeving ‘automatisch in te vullen’; dit omvat het gebruik van AI om kaarten om te zetten in kamers, of bestaande modellen van bijvoorbeeld tafels en stoelen te gebruiken om kamers te vullen. Dit soort acties zou een aanvulling kunnen zijn op de automatisering van het modelleren waar we bij Damen Naval al aan werken.”

Met VR-training kunnen bemanningen kennismaken met de marine voordat ze aan boord stappen. Met VR-training kunnen bemanningen kennismaken met de marine voordat ze aan boord stappen.

Invoermodaliteiten verbeteren
Op dit moment gebruiken VR-gebruikers meestal handcontrollers om acties uit te voeren binnen de VR-omgeving. Deze zijn functioneel, maar niet ideaal, zoals Pak Cheung uitlegt: “VR stelt bemanningsleden in staat om deel te nemen aan trainingsprogramma’s zonder risico op schade aan henzelf, hun medebemanningsleden of aan apparatuur: elk afzonderlijk scenario is controleerbaar en herhaalbaar. Maar op het gebied van ‘immersiveness’ weerspiegelen deze ‘lompe’ controllers niet de realiteit zoals wij die kennen; ze zijn niet ideaal als je specifieke motorische vaardigheden wilt trainen.”

De IT²EC-tentoonstelling bood een aantal sterk verbeterde alternatieven. “Er zijn verschillende soorten methoden die de organische interactie verbeteren. Een goed voorbeeld is een pneumatische handschoen die de luchtdruk op de huid verandert en de gebruiker daardoor tastbare feedback geeft.”

Conclusie
“Het was leuk om te zien dat Damen al nadenkt over alles – elke nieuwe toepassing die ik zag op IT²EC – wat er in de toekomst gaat gebeuren op het gebied van VR-innovatie. Ik geloof echt dat we bijblijven met de laatste technologische ontwikkelingen”, besluit Pak Cheung .