De trawler Frank Bonefaas kan weer jaren mee. De varende visfabriek van rederij Vrolijk uit Scheveningen kreeg bij Damen Shiprepair Vlissingen een flinke onderhoudsbeurt. De klus duurde in totaal zes weken. Maandag 21 juni kon het schip weer als nieuw het ruime sop kiezen. DSV kijkt met plezier terug op het project, zegt Project Manager Wesley de Marco. De klant uit Scheveningen kwam overigens al eerder met zijn schip naar Vlissingen-Oost. Dat was in 2012-2013. De Frank Bonefaas onderging toen een uitgebreide refit en werd voorzien van nieuwe motoren. Ook de visverwerkende apparatuur aan boord werd toen volledig vernieuwd.

Trawler Frank Bonefaas weer als nieuw na het karwei bij Damen Shiprepair Vlissingen. Trawler Frank Bonefaas weer als nieuw na het karwei bij Damen Shiprepair Vlissingen.

De trawler kwam nu naar Vlissingen-Oost omdat onder meer aan de Vulkan koppeling uitgebreid onderhoud moest worden gepleegd. Deze klus zou ongeveer vijf weken in beslag nemen. “Dat gaf ons de ruimte om in de tussentijd nog ander onderhoud uit te voeren aan het schip”, aldus de Project Manager. “Tijdens een docking in Dok 1 hebben we het schip helemaal opnieuw geschilderd, waardoor het er weer stralend bij ligt. Maar de trawler is ook voorzien van nieuwe sonarapparatuur. Daarnaast zijn zo’n vijftig kleppen overhaald.”

“De schroef is gepolijst, wat een besparing oplevert in het brandstofverbruik, en verder hebben we de schroefasafdichting vernieuwd. Er is een hulpmotor verwijderd, daar komt in een later stadium nog een nieuwe hulpmotor voor terug. Ook zijn nog diverse kleinere verbeteringen uitgevoerd, waaronder staalwerkzaamheden.” Het vervangen van de sonars aan boord was volgens Wesley het meest uitdagende karwei. De nieuwe sonarapparatuur werd geleverd door Radio-Holland en vervolgens door specialisten van DSV ingebouwd. Deze sonars worden gebruikt om in zee vis op te kunnen sporen.

“Het is fijn werken met reders in de visserijbranche. Die hebben een prettige hands-on mentaliteit die altijd oplossingsgericht is." Wesley de Marco

In totaal waren zo’n twintig medewerkers van DSV plus een aantal subcontractors aan het werk op de Frank Bonefaas. “De samenwerking met Vrolijk was uitstekend”, zegt Wesley. “Het is altijd fijn werken met reders in de visserijbranche. Die hebben een prettige hands-on mentaliteit die altijd oplossingsgericht is en die goed bij ons past. Vrolijk is dan ook een graag geziene klant.” De Frank Bonefaas is met een lengte van 119 meter een van de grootste schepen in de visserij. De trawler kan per week honderden tonnen aan vers gevangen vis aan boord razendsnel invriezen en verpakken. Het schip is actief met de visvangst tot bij Afrika.