Bij Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) zijn ze blij met de nieuwe kade die begin juli in gebruik is genomen. De kade kan schepen ontvangen tot een lengte van 250 meter en ligt centraal op het uitgestrekte DSV-terrein aan diep water. Er kunnen schepen afmeren die tot tien meter diep steken en zelfs vijftien meter bij hoog water. Vanwege corona werd de kade zonder officieel vertoon in gebruik genomen. “We hebben geen lint doorgeknipt, maar tijdens onze zomerbarbecue wel de mensen in het zonnetje gezet die er hard aan hebben getrokken om deze upgrade voor elkaar te krijgen”, zegt een tevreden Peter Sterkenburg.

DSV Managing Director Peter Sterkenburg. DSV Managing Director Peter Sterkenburg.

DSV heeft soms grote en langlopende opdrachten. Prima natuurlijk, maar daardoor moet soms een klant teleurgesteld worden omdat er even geen kade beschikbaar is. Daarom zijn Managing Director Peter Sterkenburg en Commercial Manager Michiel de Vliegher blij dat er nu een extra kade in gebruik is genomen om de kadenood wat te verlichten. Dat werd mogelijk na het vertrek van het drijvend droogdok dat tijdelijk naast kade J lag. Dat is vorig jaar verplaatst naar Amsterdam. Kade J kon door de aanwezigheid van het drijvende dok altijd maar aan één kant worden benut, maar nu dat dok niet langer in de weg ligt kunnen nu ook aan de andere zijde schepen afmeren.

"Elke ligplaats extra levert weer extra mogelijkheid tot werk en dus een kans tot extra omzet op." Peter Sterkenburg
Parallel aan kade J-2 zijn vijf palen geslagen die DSV kon overnemen van de havenautoriteit van Vlissingen. Parallel aan kade J-2 zijn vijf palen geslagen die DSV kon overnemen van de havenautoriteit van Vlissingen.

De nieuwe kade is J-2 gedoopt. Voordat hij in gebruik werd genomen moest hij eerst worden aangekleed. Parallel aan kade J-2 zijn, in één lijn en op de gewenste hoogte, vijf palen geslagen met een diameter variërend van 1,5 tot 1,8 meter waartegen de schepen komen aan te liggen. De nieuwe kade is verder aangekleed met hout, stalen fundaties voor het hout, ladders, roosters, relingen, en kreeg ook nog een lik verf.
Aan het project zat ook nog een duurzaam tintje. Want de geslagen palen kon DSV overnemen van de havenautoriteit van Vlissingen, die ze niet meer nodig had in verband met een upgrade van een van haar kades. “Na een inspectie door ons bleken deze palen nog in prima staat en hebben we ze overgenomen”, zegt Michiel.

Kade J-2 werd begin juli ingewijd toen een half afzinkbaar schip, de Superservant 4, van rederij Dockwise een casco kwam brengen voor een Yacht Support Vessel van Damen Yachting. Nadat de Superservant 4 zich bij hoogtij had laten afzinken in het water, waardoor het op het lager gelegen achterdeel van het schip geplaatste casco in het water kwam te staan, kon het casco worden opgedreven. Het schip van Dockwise kon bij deze operatie optimaal gebruik maken van de waterdiepte ter plaatse die door het hoogwater bijna vijftien meter bedroeg. Bij eb is het water hier ruim tien meter diep.

Voordeel is dat de nieuwe kade bevindt zich al binnen het beveiligde werfterrein bevindt; dat wil zeggen dat het qua beveiliging voldoet aan strenge internationale regels op het gebied van havenveiligheid (ISPS-code). Er kunnen aan de kade ook olie- en gastankers aanmeren voor reparatie of onderhoud, omdat DSV-vergunning heeft om ter plaatse deze categorie schepen te behandelen. Een inspecteur die ze bij DSV de gasdokter noemen, voert hier bij aanvang van elk project controle op uit.

De kade kan schepen ontvangen tot een lengte van 250 meter en ligt centraal op het uitgestrekte DSV-terrein aan diep water. De kade kan schepen ontvangen tot een lengte van 250 meter en ligt centraal op het uitgestrekte DSV-terrein aan diep water.

Ook op de nieuwe kade kunnen ze meteen de bestaande kraan gebruiken. Het betreft een kraan die al werd gebruikt op kade J-1 en die dichtbij genoeg staat om ook op kade J-2 ingezet te kunnen worden. Deze kraan kan een draai maken van 360 graden.

Peter en Michel zijn blij met de aanwinst. “Elke ligplaats extra levert weer extra mogelijkheid tot werk en dus een kans tot extra omzet op”, aldus Peter. “En het was relatief eenvoudig om de kade binnen de bestaande faciliteiten te realiseren. Daardoor ook was de investering goed te verantwoorden.” De bouw verliep voorspoedig, vult Michiel aan. “Van het palen slaan tot de aankleding en de oplevering heeft het werk ruim twee maanden geduurd.”