Damen Schelde Marine Services beleefde een prima 2020, aldus een tevreden Arnold Suykerbuyk, Managing Director van het bedrijf. “Door corona was het ook een bewogen jaar, maar we hadden het in jaren niet zo druk.”

DSMS had in 2020 baat bij de invoering van IMO 2020, de internationale maatregel die schepen verplicht minder zwavel uit te stoten. “Reders moesten hierdoor hun scheepsmotoren aanpassen, wat in de praktijk betekende dat de vraag naar onderdelen toenam”, zegt Arnold. “Maar er waren ook schepen die motorproblemen kregen toen ze, om aan IMO 2020 te kunnen voldoen, zwavelarme brandstof gingen gebruiken. Dat veroorzaakte vaak schade in de motor. DSMS zag vooral de vraag naar zuigerveren, cilindervoeringen en brandstof plunjers voor hulpmotoren sterk groeien.”

 

Het DSMS Team Het DSMS Team

Ook de coronacrisis pakte qua bedrijfsresultaat goed uit voor DSMS, vervolgt Arnold. “Door de lockdown in China begin dit jaar konden veel van onze concurrenten in Azië minder goed leveren, terwijl weer andere concurrenten moeite hadden om hun onderdelenstroom gaande te houden. Omdat wij een grote voorraad hadden, mede door al in 2019 voor te sorteren op de invoering van IMO 2020, konden wij juist wel blijven leveren. Daarmee hebben we veel omzet kunnen behalen. De vraag nam zó toe dat we zelfs producten met een langere levertijd makkelijk konden verkopen, en ook voor onderdelen uit onze oude voorraden kopers hebben gevonden.”

Natuurlijk was het ook “een moeilijk en bewogen jaar”, benadrukt Arnold. “Ook wij moesten maatregelen nemen, zoals het instellen van een elkaar aflossende thuiswerk- en kantoorploeg om het risico op corona te minimaliseren en tegelijk het bedrijf draaiende te kunnen houden. Maar de impact van al die maatregelen viel in het niet bij de successen en de drukte die we dit jaar beleefden. In dat opzicht hadden we in 2020 de wind in de zeilen.”