Op 9 oktober heeft het Engineering Support team van Damen Naval een “functional delivery” upgrade van het 3DEXPERIENCE-platform van FD06 naar FD10 afgerond. Het belang van de upgrade is dat het verschillende ‘fixes’ levert en meerdere nieuwe verbeteringen introduceert, die de algehele prestaties en functionaliteit van het platform zullen verbeteren.

“3DX heeft bewezen een waardevol nieuw hulpmiddel te zijn voor Damen Naval, maar zoals met alle nieuwe applicaties en ontwikkelingen zijn er altijd kinderziektes”, zegt 3DX CAD Application Manager Kajetan Sekuła. “Om ervoor te zorgen dat de software optimaal werkt, waren verschillende upgrades en fixes nodig. We zijn blij te kunnen zeggen dat deze nu zijn voltooid.”

Hier volgt een korte samenvatting over het 3DEXPERIENCE-platform (ook bekend als 3DX). Toen Damen Naval in juni 2020 het contract binnenhaalde voor de bouw van vier F126-fregatten voor de Duitse marine, betekende dit niet alleen de start van het grootste project in Damen-geschiedenis, maar ook het meest complexe. Vanwege deze complexiteit werd besloten om een nieuw softwareplatform voor projectmanagement te implementeren. De reden hiervoor was dat de oude oplossing, die jarenlang goed had gefunctioneerd, simpelweg de omvang van dit nieuwe Duitse fregattenproject niet kon ondersteunen.

Het 3DX Engineering Support-team. Het 3DX Engineering Support-team.

Het gekozen platform was 3DEXPERIENCE: een ‘cloud-based’ IT-omgeving die alle stadia en processen van productontwikkeling in realtime kan ondersteunen. 3DX biedt een plek om alle projectactiviteiten in één interface te synchroniseren. Voor het F126-team van Damen Naval – werkzaam in Vlissingen, Schiedam, Hamburg en Galatz – biedt dit één platform voor de diverse projectdisciplines, waaronder planning, kwaliteitscontrole, requirements management, risicomanagement, change management en natuurlijk engineering.

“3DX heeft bewezen een waardevol nieuw hulpmiddel te zijn voor Damen Naval. Om ervoor te zorgen dat de software optimaal werkt, waren verschillende upgrades en fixes nodig en die zijn nu voltooid.” Kajetan Sekuła

De fixes en verbeteringen van deze laatste upgrade van de 3DX-omgeving werden geïnitieerd via zogenaamde Enhancement Requests door de engineeringteams van Damen Naval en zijn daarom van cruciaal belang voor de voortzetting van het engineeringproces. “Ons toegewijde team heeft meerdere weekenden gepland voor deze upgrade om een soepele overgang te garanderen”, voegt Kajetan toe. “Tijdens deze weekenden hebben we gewerkt aan een naadloos upgradeproces zonder onderbreking van de dagelijkse werkzaamheden, zodat mogelijke vertragingen tot een minimum beperkt bleven.”

Engineering Support werkt actief samen met belangrijke gebruikers om waardevolle inzichten en informatie te verzamelen die essentieel zijn voor het verbeteren van toekomstige softwareversies. Deze proactieve, vooruitdenkende aanpak is erop gericht om de efficiëntie van het 3DX-platform verder te verbeteren. Tot slot benadrukt het team dat het Engineering Support team klaar staat om 3DX-gebruikers te helpen. Kajetan: “Aarzel niet om contact met ons op te nemen als deze upgrade problemen of uitdagingen oplevert. We doen er alles aan om je te helpen eventuele problemen op te lossen en een naadloze werking van onze systemen te garanderen.”