Damen Naval heeft het Landing Platform Dock Zr.Ms. Johan de Witt officieel overgedragen aan de Commando Materieel en IT (COMMIT, voorheen DMO). Het amfibisch transportschip heeft de afgelopen dertien maanden een omvangrijke Midlife Update (MLU) ondergaan in combinatie met de derde periode van het Benoemd Onderhoud (BO3). Ondanks de korte tijdsperiode en verschillende uitdagingen werd het schip volgens schema op vrijdag 31 maart overgedragen aan COMMIT. Het schip is inmiddels naar Den Helder gesleept, waar Defensie samen met Damen Naval nog een aantal restwerkzaamheden en meerwerken zal uitvoeren.

“We zijn er enorm trots op dat we samen met Defensie dit complexe project conform de planning hebben kunnen afronden. Er is het afgelopen jaar keihard gewerkt en het resultaat overtreft onze verwachtingen”, aldus Projectdirecteur Fer Tummers van Damen Naval. “We hebben alle belangrijke mijlpalen gehaald die op de planning stonden: het indokken, het uitdokken en de overdracht hebben allemaal op tijd plaatsgevonden. COMMIT is heel tevreden dat ze geheel volgens schema hun eigen werkzaamheden kunnen oppakken. De doelstellingen van het project om het project op tijd af te ronden en om de relatie met onze klant te versterken, hebben we zeker gehaald. Het project is een mooi voorbeeld van ons partnerschap met Defensie.”

Klaar voor de sleep: Zr.Ms. Johan de Witt een paar dagen voordat het schip naar Den Helder werd gesleept. Klaar voor de sleep: Zr.Ms. Johan de Witt een paar dagen voordat het schip naar Den Helder werd gesleept.

De nieuwe kantoorfaciliteiten op Kade E worden door de klant als één van de grote succesfactoren van het project genoemd. “In het nieuwe kantoor konden alle partijen bij elkaar zitten: Damen Naval, COMMIT, DMI, CZSK, onze subcontractors van RH Marine, Den Breejen, CKT, Heinen & Hopman. Hierdoor was het heel makkelijk om dingen te bespreken en met elkaar af te stemmen”, vertelt Fer. De korte lijntjes tussen de verschillende partijen hebben ertoe bijgedragen dat alles in goed overleg is gebeurd. Fer: “We hebben tijdens het project altijd heel scherp in het vizier gehouden wat onze scope en verplichtingen waren om het project zou strak mogelijk te kunnen managen. Dat gaat niet vanzelf. We hebben pittige discussies gevoerd, maar zijn erin geslaagd om voldoende vertrouwen op te bouwen tussen alle partijen zodat we goed hebben kunnen samenwerken.”

"Een MLU is een grotere uitdaging dan het bouwen van een compleet nieuw schip en dat wordt nog steeds door iedereen onderschat." Fer Tummers

Ook het COVID-19-testbeleid waarbij alle medewerkers aan het project verplicht twee keer per week getest werden, wordt geroemd. “De projectmanager van COMMIT noemt ook ons coronabeleid een succesfactor van het project”, aldus Fer. “We hebben onze eigen teststraat ingericht en vanaf het begin heel strak gestuurd op preventief testen. Daardoor hebben we omvangrijke besmettingen en uitval kunnen voorkomen.”

De MLU/BO3 was een gezamenlijk project van Damen Naval en Damen Shiprepair Vlissingen (DSV). De bedrijven delen een scheepswerf in Vlissingen-Oost, waar de Johan de Witt op 3 maart 2022 arriveerde. Aan de kade werden voorbereidende werkzaamheden gedaan zoals het leeghalen van het schip, het verwijderen van de brug, de plafonds, de zeewaterpompen en separatoren. Ook werden de looppaden afgeschermd en werd de apparatuur die aan boord bleef tijdens de werkzaamheden afgedekt en beschermd.

De Johan de Witt vertrok om 1.00u 's nachts op maandag 3 april en arriveerde de volgende dag rond 8.00u in Den Helder. De Johan de Witt vertrok om 1.00u 's nachts op maandag 3 april en arriveerde de volgende dag rond 8.00u in Den Helder.

In juli 2022 werd het schip verplaatst naar het droogdok van DSV voor onder andere de schilderwerkzaamheden van het onderwaterschip, de opbouw en van alle tanks. In november 2022 verliet de Johan de Witt het droogdok eerder dan gepland en werden de werkzaamheden voortgezet aan de kade.

Er waren 69 MLU-items gepland, waaronder het opknappen of vervangen van apparatuur zoals bewapenings- en communicatiesystemen, zoetwatermakers (RO-units), zeewaterpompen voor brandblus en koeling en meer. De brug, de joint operations room, de commando centrale en de technische centrale zijn compleet vernieuwd en ook de masten zijn verbouwd. Ook werden er ruim 60km aan nieuwe kabels getrokken en nieuwe dekbedekking geïnstalleerd. De medische faciliteiten aan boord, zoals de operatiekamer, IC-bedden en verpleegzaal, zijn volledig gemoderniseerd.

In november 2022 verliet de Johan de Witt het droogdok eerder dan gepland. In november 2022 verliet de Johan de Witt het droogdok eerder dan gepland.

Vanaf het begin heeft Fer gezegd dat het uitvoeren van een MLU en groot onderhoud aan een schip in veel opzichten complexer is dan een nieuwbouwproject en dat bleek ook hier het geval. “Het is een grotere uitdaging dan het bouwen van een compleet nieuw schip en dat wordt nog steeds door iedereen onderschat. Bij dit soort projecten vind je continu onverwachtse dingen; je haalt iets weg en erachter zie je drie nieuwe dingen die ook aangepakt moeten worden.”

Dat heeft mede bijgedragen aan de hoeveelheid meerwerk die in opdracht van COMMIT wordt uitgevoerd. “Naast de scope van werkzaamheden die we destijds in het contract hebben afgesproken, is er op verzoek van de klant nog meer dan 20% aan extra werk bijgekomen. Het grootste deel daarvan is in Vlissingen-Oost uitgevoerd; met de rest gaan we in Den Helder verder”, legt Fer uit.

De restwerkzaamheden die nu in Den Helder worden uitgevoerd, kunnen worden verdeeld in drie categorieën:
1. Het afmaken en opleveren van de accommodatie.
2. Restpunten, kleine klusjes zoals schilderwerk bijwerken et cetera.
3. Meerwerk op verzoek van de klant: het vervangen van het droge sprinklersysteem en het watermistsysteem.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst eind maart werd het nieuwe naambord onthuld. Tijdens een feestelijke bijeenkomst eind maart werd het nieuwe naambord onthuld.

“We hebben een tegenvaller gehad met defecte flenzen”, legt Fer uit. “Daardoor zijn we langer bezig geweest met het natte sprinklersysteem, waardoor we niet alle plafondplaten in de accommodatieruimtes op tijd terug konden plaatsen en aansluitend de ruimtes niet konden opknappen en schoonmaken. Dat doen we nu in Den Helder, tegelijkertijd met de andere werkzaamheden aan boord. Op deze manier respecteren we ook de planning die DMI en COMMIT hebben voor de andere werkzaamheden, gepland in Den Helder.”

Een team van Damen Naval en een aantal onderaannemers is vanuit Vlissingen afgereisd naar Den Helder en zal daar tot de zomer blijven. Maar er is ook hulp vanuit een andere hoek. “Naast ons eigen team met onder andere Project Manager Productie Arend van Veelen, een aantal voormannen en mensen van de werkvoorbereiding, kunnen we ook rekenen op onze collega’s van Damen Shipyards Den Helder die de benodigde extra handen voor veel van de werkzaamheden zullen leveren”, aldus Fer. “Een team uit Den Helder is zelfs ook bij ons in Vlissingen-Oost geweest om te helpen met de sloopwerkzaamheden van het oude droge sprinklersysteem en het watermistsysteem. Het is een mooi voorbeeld van hoe ‘One Damen’ in de praktijk wordt gebracht.”

Damen Naval zal waarschijnlijk tot eind juli in Den Helder aan de slag blijven. In oktober 2023 staan de eerste proefvaarten gepland en de verwachting is dat Zr.Ms. Johan de Witt begin 2024 weer in de vaart genomen kan worden.