Het eerste staal is gesneden en daarmee is de bouw van de Duitse F126-fregatten officieel van start gegaan. Op de Peene Werft in het Duitse Wolgast werd een feestelijke ceremonie georganiseerd met hoogwaardigheidsbekleders uit de Duitse politiek, de Duitse Marine, de media en de projectpartners. Damen Naval Germany Directeur en ceremoniemeester voor de gelegenheid Magiel Venema vatte het mooi samen toen hij verklaarde: “Jetzt gehts los.”
In juni 2020 kende de materieelorganisatie van de Bundeswehr, BAAINBw, het bouwcontract voor de vier F126-fregatten toe aan Damen Naval, samen met onderaannemers Blohm+Voss en Thales Nederland. Het is het grootste scheepsbouwproject in de geschiedenis van de Duitse marine en het contract omvat een optie voor nog twee fregatten.
De afgelopen drie en een half jaar is er hard gewerkt aan het ontwerp voor de schepen, al is dat werk grotendeels onzichtbaar geweest voor de buitenwereld, vertelt Magiel. “Het staal snijden is de eerste zichtbare scheepsbouwstap van het project én de eerste tastbare mijlpaal die in Duitsland zelf plaatsvindt. De schepen gaan nu echt vorm krijgen, zodat iedereen kan zien wat er langzaamaan ontstaat.”
Voorafgaand aan het staal snijden was er een receptie met toespraken van verschillende VIPs. Gastheer en Directeur van de Peene-scheepswerf Harald Jaekel heette iedereen welkom. “Het is bijzonder om te zien hoe zoveel belangrijke gasten hun weg hebben gevonden naar de werf die het verst noordelijk en oostelijk in Duitsland ligt. We hebben 75 veelal succesvolle jaren ervaring met het bouwen en repareren van marineschepen. We zijn trots op onze geschiedenis en trots op het feit dat we nu deel uitmaken van het F126-team. Ik kan jullie verzekeren dat we klaar staan om onze bijdrage te leveren aan het succes van dit project.”
“Dit is het moment dat een idee wordt omgezet tot staal en dat is een heel bijzonder moment.” Siemtje Möller
Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene begon zijn toespraak met een groet aan de mensen in Vlissingen, Schiedam, Hengelo en andere plekken die de ceremonie via de livestream volgden. Hij vertelde dat F126 staat voor innovatie en samenwerking en voor een sterk Europa. “Europese samenwerking is nog nooit zo belangrijk geweest als in deze tijden van een verslechterende geopolitieke situatie en de dreigingen vanuit Rusland en China. Europa moet haar militaire capaciteiten dringend versterken, vooral op marinegebied. De F126-fregatten zullen daarin een heel belangrijke rol spelen, want ze worden uitgerust met de modernste technologie en capaciteiten.” Hij sloot af met een knipoog: “We gaan mooie schepen bouwen; minstens vier, maar zes mag ook.”
De schepen worden volledig in Duitsland gebouwd op scheepswerven in Wolgast, Kiel en Hamburg. Het staalwerk en voormontage voor het achterschip zullen plaatsvinden op de Peene Werft, onderdeel van de NVL Group. Minister-President van de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, Manuela Schwesig benadrukte hoe belangrijk het F126-project voor haar hele deelstaat en de rest van Duitsland is.
De Parlementaire Staatssecretaris bij het Bondsministerie van Defensie van Duitsland, Siemtje Möller, vertelde dat ze als echt kustkind blij was om in Wolgast bij de ceremonie aanwezig te zijn. “Dit is het moment dat een idee wordt omgezet tot staal en dat is een heel bijzonder moment.” Op serieuzere toon voegde ze toe: “We nemen een enorme stap om onze marine uit te rusten met moderne schepen en dit is een moment waar we trots op kunnen zijn. Oorlog is teruggekeerd in Europa en we nemen de dreiging serieus. Een goed uitgeruste strijdkracht is geen ‘nice to have’ meer, maar een echte ‘must-have’.”
Na de laatste speech van Lürssen CEO Friedrich Lürssen, gingen de eregasten naar een productiehal op de werf waar met het gelijktijdig indrukken van vier knoppen de lasersnijmachine werd gestart. Aan de knoppen stonden Roland Briene, Manuela Schwesig, Siemtje Möller en Friedrich Lürssen. Voordat werd begonnen met het snijden van de stalen componenten voor het eerste schip, werden er twee stalen wee silhouetten van een F126-fregat met inscriptie gemaakt die werden gepresenteerd aan de Minister-President en de Staatssecretaris.
Terwijl de achterschepen in Wolgast gebouwd worden, worden de voorschepen gebouwd in Kiel. Daar wordt het voorschip samengesteld met het achterschip en over zee naar Blohm+Voss in Hamburg gesleept. De uiteindelijke uitrusting, inbedrijfstelling, testen en oplevering, evenals de uitrusting van de boordsystemen zal plaatsvinden bij Blohm+Voss in Hamburg. De oplevering van het eerste schip staat gepland voor 2028.