Damen Naval heeft een goed jaar achter de rug. De omzet steeg in 2021 flink, terwijl het bedrijf een bescheiden winst boekte. De omzet steeg ten opzichte van 2020 van 250 miljoen euro naar circa 420 miljoen euro en in dit nieuwe jaar zet de omzetgroei door. Dat is voornamelijk te danken aan het uitzonderlijk grote project in Duitsland: de bouw van de vier fregatten van de F126 klasse, vertelt Managing Director Hein van Ameijden. “Je kunt dit gerust een project van de buitencategorie noemen. Het is ook het grootste contract dat de Duitse Marine ooit heeft afgesloten.”

De engineering voor F126 draaide in 2021 op volle toeren en dat zal volgens de Managing Director ook in 2022 nog wel even doorgaan. 2021 was een bewogen jaar, mede ook vanwege COVID-19. Dat merkten ze ook bij Damen Naval. “Wat we denk ik het meest hebben gemist is het persoonlijke, fysieke contact met de klanten”, zegt Hein. “Dat contact is zo belangrijk in onze business, juist ook voor de mensen van Sales, maar het heeft erg geleden onder COVID, bijvoorbeeld vanwege het schrappen van internationale expo’s en beurzen waar wij normaal gesproken altijd ons gezicht laten zien.”

Maar ondertussen was er toch genoeg te doen. “Het F126 project ligt keurig op schema, maar iedereen werkt er dan ook kei- en keihard aan, ik ben enorm trots op die geweldige inzet. Vooral het creëren van de benodigde ICT-voorzieningen is een enorme uitdaging, maar ondertussen verloopt de samenwerking met de klant altijd uitstekend, ondanks dat deze ook te lijden heeft van het gebrek aan fysiek contact.”

Het F126 project ligt keurig op schema en de samenwerking met de klant verloopt uitstekend. Het F126 project ligt keurig op schema en de samenwerking met de klant verloopt uitstekend.

Damen Naval slaagde er vorig jaar in het personeelsbestand in snel tempo op te krikken tot 600. Een aantal jaren terug was dit nog 450. “Op de een of andere manier lukt het ons beter dan een aantal jaren geleden om gekwalificeerd personeel vanuit de Randstad te interesseren voor een baan bij ons bedrijf”, vertelt Hein. “Er zitten ook opvallend veel mensen bij met Zeeuwse roots. Misschien komt dat mede door vraaguitval bij andere industrieën als gevolg van COVID in combinatie met het succes van onze Duitse opdracht. Dat succes is niet onopgemerkt gebleven en er zijn kennelijk veel specialisten die daar ook van willen proeven. Daarnaast verwelkomen we ook steeds meer buitenlanders. Voor hen maakt het niet veel uit of ze vanuit, bijvoorbeeld, Madrid naar Delft verhuizen, of naar Vlissingen. Het is ook fijn dat we er steeds meer vrouwelijke engineers bij krijgen.”

In 2022 hoopt Damen Naval nog honderd mensen extra aan te kunnen nemen. “Vooral het vinden van geschikte collega’s met kennis op het gebied van combat systems is een uitdaging.”

Damen Naval ondertekende het contract voor de midlife update (MLU) van het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt. Damen Naval ondertekende het contract voor de midlife update (MLU) van het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt.

Er was in 2021 sprake van een grote orderintake. Op de valreep mocht Damen Naval vlak voor de kerst nog het contract met DMO ondertekenen voor de midlife update (MLU) van het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt. Dit door Damen Naval gebouwde schip wordt begin februari naar Vlissingen-Oost gesleept, waar het aan kade E zal afmeren om de MLU te kunnen ondergaan. De MLU is een gezamenlijk project van Damen Naval, Damen Shiprepair Vlissingen en RH Marine. Het in 2007 in dienst gestelde Marineschip zal technisch fors worden gemoderniseerd, zegt Hein. “Zo wordt de commandocentrale helemaal vernieuwd. Er zijn al accommodaties en voorzieningen bij de kade opgetrokken om deze grote klus te faciliteren. Dan heb je het over kantoorruimte voor onze klant en voor ons projectteam, was- en kleedruimten, en dergelijke.”

“De vooruitzichten voor 2022 zijn goed. We maken al twintig jaar winst. Al met al draait ons bedrijf, en trouwens de hele Europese Marinebouwsector, eigenlijk uitstekend." Hein van Ameijden

Supertrots is Hein op de voltooiing van de Australische ijsbreker Nuyina, die in het voorbije jaar is afgebouwd in Vlissingen en inmiddels al aan haar eerste missie naar het zuidpoolgebied is begonnen. “Een spectaculair schip; onvoorstelbaar wat dat allemaal kan. Een schip dat in bepaalde opzichten iets weg heeft van een oorlogsschip, maar tegelijk nog zó veel andere facetten heeft. Een enorm geavanceerd en complex schip waar we met z’n allen ongelooflijk trots op mogen zijn.”

ASRV Nuyina vaart door het ijs tijdens haar eerste reis naar Antarctica. © Pete Harmsen AAD ASRV Nuyina vaart door het ijs tijdens haar eerste reis naar Antarctica. © Pete Harmsen AAD

Nog een paar andere wapenfeiten:
“In het kader van de ILS voor de Indonesische fregatten werd tijdens het project Fitted For But not With alsnog de bewapening geïnstalleerd op de PKR-fregatten. Daar was een separaat contract voor getekend. De trainingen voor de crew die ook onder dit project vielen, moesten helaas worden uitgesteld vanwege Covid. Voor ons een laatste procent van de klus, maar voor de klant wel uitermate vervelend.”

“Het landingsvaartuig LST 100 voor de Nigeriaanse Marine is klaar en is op dit moment volop aan het proefvaren in de Arabische Golf, en in ons Schiedamse kantoor is een gezamenlijk team van DMO en Damen Naval aan het werk gegaan voor de definitiefase van het ASWF-project, de naderende vervanging van de vier M-fregatten van Nederland en België. We verwachten dat begin 2023 de officiële bouwopdracht voor dit belangrijke project zal worden verleend.”

Voor de opvolging van de Walrus-klasse onderzeeërs zit Damen Naval samen met partner Saab nog in de competitieve dialoog, zegt Hein. “Er zijn nog steeds drie gegadigden voor deze order, voor verdere besluitvorming ligt de bal nu bij de politiek.”

Hein kijkt met optimisme naar de toekomst van Damen Naval. “De vooruitzichten zijn goed. We maken al twintig jaar winst, zelfs in de jaren dat we voornamelijk op exportorders moesten zien te overleven. Als deel van de omzet zal onze winst in 2022 waarschijnlijk ietsje terugvallen. Dat heeft te maken met het F126 project, waarvan wij de hoofdaannemer zijn, maar waarin ook twee grote co-makers – Blohm+Voss en Thales – partij zijn. Over de omzet die zij samen draaien, kan Damen Naval geen winst bijschrijven. Maar al met al draait ons bedrijf, en trouwens de hele Europese Marinebouwsector, eigenlijk uitstekend. Jaren van bezuinigingen worden nu ingehaald.”