In schril contrast met de warme en mooie dagen ervoor en erna, begon donderdag 5 juni koud en nat. Toch lieten de deelnemers aan de jaarlijkse Alpe d’Huzes-uitdaging zich niet uit het veld slaan, want het motto van het event is niet voor niets “Opgeven is geen optie!”. De 5000 fietsers, hardlopers en wandelaars hadden een belangrijk doel voor ogen: zo veel mogelijk geld inzamelen voor de strijd tegen kanker.
Op die natte donderdag begonnen de deelnemers in alle vroegte aan de 13,8 kilometer-lange beklimming naar de top van de Alpe d’Huez, waarbij ze 1061 hoogtemeters overbrugden. Onder hen waren ook negen teams met in totaal 84 collega’s van Damen Shipyards Group. Namens Damen Naval deden 28 collega’s mee. Ze reisden samen met de rest van de teams per bus naar Frankrijk om vol goede moed aan de start te verschijnen met hun speciale Damen-versie van het Alpe d’HuZes shirt.

Tanja Schmitz (38) was een van de wandelaars en de timing van het event was voor haar perfect. Ze kon nog net meedoen voordat ze van rol verwisselde en naar Duitsland verhuisde om voor Damen Naval Site Manager Landanlagen in Wilhelmshaven te worden. Ze slaagde erin om de klim twee keer te voltooien. “Het was veel moeilijker dan ik had verwacht. De eerste keer was het weer heel slecht. Er stonden weinig mensen langs de kant, er was geen muziek en je zag ook niet veel andere deelnemers. Dus ik heb een luisterboek opgezet en ben doorgegaan.”

Ze bereikte de top en daarna begon de lange terugreis naar beneden via bussen en skiliften. Na een pauze van twee uur begon ze aan de tweede klim onder heel andere omstandigheden. De zon was tevoorschijn gekomen en ook langs de kant was het een stuk gezelliger. “De tweede klim ging veel beter. Ik zag onderweg meer collega’s, er was meer aanmoediging van toeschouwers langs de kant en in iedere bocht was er muziek of wat te doen. Daardoor voelde de klim veel makkelijker. Het was leuk om de Damen-bus onderweg te zien en ik wist ook dat in bocht 7 een goede vriendin aan het werk was als fysio. Het was fijn om even bij haar te kunnen stoppen. ”
Toen Tanja zich opgaf voor het event, wist ze niet precies wat Alpe d’HuZes inhield. Ze zag het als een leuke sportieve uitdaging met collega’s. “In Duitsland en bij de Duitse Marine is het veel gebruikelijker om samen met je collega’s te sporten. Dus het leek me leuk om dit samen met collega’s te doen en heb me ingeschreven. Pas later ontdekte ik dat het ook voor een mooi doel is. Mijn beide grootvaders zijn aan kanker overleden en het was onderweg best emotioneel om alle posters, banners en brandende kaarsjes te zien die familie en vrienden hadden achtergelaten.
"Het is heel bijzonder om dit samen met je collega’s te doen en om iets bij te dragen aan iets dat zo veel voor mensen betekent." Bob de Smedt

Tender Manager Bob de Smedt (35) trok ook zijn wandelschoenen aan voor de beklimming. Na een door-en-door-natte eerste beklimming had hij maar één doel: “Ik ben na de eerste afdaling direct doorgelopen naar het hotel om droge kleding aan te trekken. Ik had gelukkig voor iedere klim schone kleding. Tijdens de tweede klim was het heel mooi weer. Het was droog en niet te warm; de perfecte omstandigheden. Mijn doel van tevoren was om de beklimming minstens twee keer te doen. Ik heb nog overwogen om een derde klim te doen, maar 10 minuten na de tweede keer was mijn lichaam compleet verkrampt dus heb ik ervan afgezien.”
Damen-deelnemers aan Alpe d’HuZes betaalden zelf het inschrijfgeld voor het event, waren verantwoordelijk voor het ophalen van sponsorgeld en wisselden vakantiedagen in voor de dagen dat ze wegwaren. Damen regelde het busvervoer, de hotelovernachting en ondersteunde de sponsoracties door bijvoorbeeld een crêpecar te regelen waar collega’s een overheerlijke pannenkoek konden kopen in ruil voor een donatie. Bob: “Het is superfijn dat onze deelname werd ondersteund door het bedrijf en het was allemaal goed geregeld.”
Hoewel de deelnemers een pittig schema hadden en ze weinig slaap hebben gekregen, is deelname voor Bob zeker voor herhaling vatbaar. “Misschien niet direct volgend jaar, maar ik denk dat ik het nog een keer wil doen. Al neem ik dan misschien een weekje vakantie, want het is een fantastisch mooie streek en ik zou er best wat langer willen verblijven.”
“Ik vond het geweldig dat er zo veel collega’s hebben meegedaan. De sfeer was goed en het was superleuk georganiseerd. Je leert je collega’s zo een stuk beter kennen." Tanja Schmitz
Zowel Bob als Tanja raden het hun collega’s aan om ook een keer mee te doen. Bob: “Het is een sportieve uitdaging voor een goed doel die je lichamelijk zo zwaar kunt maken als je wilt. Het is heel bijzonder om dit samen met je collega’s te doen en om iets bij te dragen aan iets dat zo veel voor mensen betekent. Voor veel deelnemers is het een persoonlijke queeste die ze elk jaar ondernemen om familie of vrienden te herdenken. Het is best emotioneel om al die kaarsjes en spandoeken te zien.”

Tanja voegt toe: “Ik vond het geweldig dat er zo veel collega’s hebben meegedaan. De sfeer was goed en het was superleuk georganiseerd. Je leert je collega’s zo een stuk beter kennen. Ik kan iedereen aanraden, want het is echt een ervaring, maar je moet het niet onderschatten en ervoor trainen.”
Tijdens de achttiende editie van Alpe d’HuZes is tot nu toe ruim 19 miljoen euro opgehaald, waaronder meer dan 200.000 euro door de Damen Teams. Er kan nog steeds gedoneerd worden: de inzameling loopt door tot de inschrijving voor 2026 van start gaat in september.
Deze Damen Naval-collega’s deden mee: Mark Boke, Roland Briene, Perry Clerx, Thijmen Cornelissens, Marcel van Dalen, Pieter Degeling, Sebastian Dydak, Adriaan Hollaers, Kees Houtepen, Kees van der Knaap, Desmond Kramer, Erik Luiten, Nico Oertel, Maciej Ostapkowicz, Petra van Reijen, Kenneth van de Sande, Tanja Schmitz, Tim Schuhmacher, Mario Segato, Vanja Sersic, Jessica Sinay, Bob de Smedt, Joost Steenbakker, Moritz Troll, Vincent Verdaasdonk, Rini Verdonck, Peter Verstraate Edward Windrich. Annemarie van Deventer verleende organisatorische en aanmoedigende ondersteuning.