Het is officieel: Damen Naval gaat de nieuwe Anti-Submarine Warfare fregatten (ASWF) bouwen voor de Nederlandse en Belgische marine. Op de eerste dag van Sail Den Helder ondertekenden Defensie, Damen en Thales het contract voor het ontwerp, de bouw en de levering van vier fregatten; twee zijn bestemd voor Nederland en twee voor België. De overeenkomst werd op de brug van Zr.Ms. Karel Doorman bekrachtigd door de Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat, Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen, Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene en Thales Nederland CEO Gerben Edelijn.

Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene, Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen, Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat en Thales Netherlands CEO Gerben Edelijn ondertekenden het contract op de brug van Zr.Ms. Karel Doorman. Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene, Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen, Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat en Thales Netherlands CEO Gerben Edelijn ondertekenden het contract op de brug van Zr.Ms. Karel Doorman.

De ASW-fregatten zijn de vervangers van de huidige Multipurpose fregatten van de Karel Doorman-klasse. Zij zijn voor meerdere taken inzetbaar, de nadruk zal echter op onderzeebootbestrijding liggen. De schepen krijgen hybride dieselelektrische voortstuwing en worden ontworpen om zo stil mogelijk te varen, dit om detectie door onderzeeboten zo veel mogelijk te vermijden. Aan boord komt een uitgebreid pakket aan sensoren om onderzeeboten op te kunnen sporen.

“Dit is een prachtig project en een bijzonder nieuw hoofdstuk voor onze divisie Damen Naval”, aldus Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen. “We zijn trots dat we deze mooie fregatten mogen gaan bouwen en verheugen ons op de samenwerking met de vele, veelal Nederlandse, partners en leveranciers in dit project. Met deze launching customer-projecten behouden we vitale kennis in eigen land en daarmee onze plek in de wereldtop van de complexe marinebouw. Nog belangrijker: de bemanningen van de Nederlandse en Belgische marine krijgen state-of-the-art schepen om hun uitdagende taken mee uit te voeren.”

“Een van onze doelstellingen is dat we de enorme kennisopbouw die we met dit soort hoogwaardige launching customer project opdoen, willen delen met zo veel mogelijk Nederlandse leveranciers.” Roland Briene

Een team van Damen Naval is al meer dan twee jaar bezig met de voorbereidingen, eerste ontwerpen en de offertes voor het project en Projectdirecteur Joop Noordijk is blij dat al dat harde werk nu tot een ondertekend contract heeft geleid. “Na alle voorbereidingen die we de afgelopen ruim drie jaar hebben gedaan, is het mooi dat we nu echt officieel van start kunnen. De eerste periode zal vooral in het teken staan van het opschalen van ons team, maar we gaan natuurlijk ook verder met de engineering-fase. Na de bouw van de Johan de Witt, Karel Doorman en Nuyina is dit mijn vierde grote project en ik verheug me er enorm op. We gaan vier mooie en ultramoderne fregatten bouwen.”

Inmiddels is ook al een eerste leverancier gecontracteerd: RH Marine zal het Integrated Mission Management System (IMMS), het Integrated Navigation Bridge System (INBS) en het Integrated Platform Management System (IPMS) leveren voor ieder van de vier fregatten. Deze contractondertekening vond plaats in de Willem Ruyszaal op het Hoofdkantoor van Damen Naval in Vlissingen.

De fregatten worden 145 meter lang en 18 meter breed. Ze krijgen een diepgang van 5,5 meter bij een waterverplaatsing van 6400 ton. De fregatten worden 145 meter lang en 18 meter breed. Ze krijgen een diepgang van 5,5 meter bij een waterverplaatsing van 6400 ton.

“Een van onze doelstellingen is dat we de enorme kennisopbouw die we met dit soort hoogwaardige launching customer project opdoen, willen delen met zo veel mogelijk Nederlandse leveranciers”, legt Roland Briene uit. “Dit contract met RH Marine is daar een uitstekend voorbeeld van. We werken al jaren nauw samen en ik verheug me ook nu weer op een mooi project met een prachtig eindresultaat.”

De fregatten worden 145 meter lang en 18 meter breed. Ze krijgen een diepgang van 5,5 meter bij een waterverplaatsing van 6400 ton. Aan boord is plek voor een 115-koppige bemanning en capaciteit voor extra manschappen om mee te varen. De ASW-fregatten worden onder andere uitgerust met een Under Water Warfare Suite (UWWS), een Above Water Warfare System (AWWS) en underwater decoys. De schepen worden bewapend met onder andere een 76mm kanon, Mk54 torpedo’s, Rolling Airframe Missiles (RAM) en de Naval Strike Missile.  Het schip is voorbereid op andere wapens, zoals krachtigere missiles en High Energy Lasers. Ook zijn er onbemande vaar- en vliegtuigen aan boord voor gebruik op en onder water en in de lucht.

RH Marine Managing Director Hugo Loudon (links) en Roland Briene schudden elkaar de hand na het onderteken van het eerste leverancierscontract voor ASWF. RH Marine Managing Director Hugo Loudon (links) en Roland Briene schudden elkaar de hand na het onderteken van het eerste leverancierscontract voor ASWF.

Het hele project wordt in nauwe samenwerking met Defensie uitgevoerd, waarbij een deel van de werkzaamheden door Defensie zelf zal worden uitgevoerd. Arnout Damen: “We hebben al bijna 150 jaar de kennis, kunde en technologie in huis om het ontwerp en de bouw van complexe marineschepen te coördineren en uit te voeren. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook op onze werf in Roemenië waar de casco’s voor een gedeelte zullen worden gebouwd.” Vervolgens komen deze casco’s naar Vlissingen om ze verder af te bouwen, de wapensystemen te installeren en integreren en uiteindelijk de fregatten gereed te maken voor inzet bij de Belgische en Nederlandse marine.

De huidige Multipurpose fregatten van de Karel Doorman-klasse werden in 1985 gebouwd door Damen Naval (toen nog de Koninklijke Maatschappij de Schelde). In de periode 1991-1995 werden er acht M-fregatten opgeleverd, waarvan er uiteindelijk zes zijn verkocht aan andere landen, inclusief twee aan België. Met het einde van de levensduur van deze schepen in zicht, hebben Nederland en België besloten tot een gezamenlijke vervanging van de schepen door deze ASW-fregatten. De verwachting is dat het eerste schip in 2028 door Damen Naval zal worden opgeleverd.