In Vlissingen-Oost is begonnen met het staalwerk voor het 75-meter lange Yacht Support Vessel YN 478. Damen Naval bouwt het casco van het jacht in opdracht van Damen Yachting. Op 24 december werd het eerste staal gesneden op de gloednieuwe Messer plasmasnijmachine en in januari konden de ijzerwerkers aan de slag met het in elkaar zetten van de eerste onderdelen. “Dit is een heel gaaf project”, vertelt productiecoördinator Stan Haag enthousiast. “Dit werk geeft ons bestaansrecht als scheepswerf en ik denk dat ik namens iedereen op Oost spreek, als ik zeg dat we heel blij zijn dat we aan de slag kunnen. Het is echt een samenwerking tussen de Vlissingse Damen bedrijven.”

Het is voor het eerst dat Damen Naval een volledig casco bouwt voor Damen Yachting. Stan: “We hebben natuurlijk de verlenging van Here Comes the Sun gedaan en dat heeft het zaadje geplant voor de vruchtbare samenwerking die we met dit project zijn aangegaan. Omdat het de afgelopen jaren relatief rustig is geweest op Vlissingen-Oost, is het YN 478-project een goede manier om het productieproces weer op gang te brengen. Zo kunnen we alvast warmdraaien voor toekomstige opdrachten.”

Damen Naval bouwt het casco van het 75-meter lange Yacht Support Vessel YN 478 voor Damen Yachting. Damen Naval bouwt het casco van het 75-meter lange Yacht Support Vessel YN 478 voor Damen Yachting.

Ondanks de overduidelijke verschillen zijn er ook overeenkomsten tussen het bouwen van een fregat en een yacht support vessel. “In een aantal opzichten is dit hetzelfde soort werk. Het blijft een schip”, vertelt Stan. “Wat anders is, is onze klant. Dat is een ander type klant dan de Koninklijke Marine. Zo worden er makkelijker aanpassingen gemaakt aan het ontwerp van het schip. Het was eerst 72 meter, maar de klant wilde het toch langer, dus nu is het aangepast naar 75 meter.”

“Al het staal voor de eerste sectie is nu gesneden, en als het staal voor de tweede sectie klaar is, gaan we daar meteen mee aan de slag. In de piek bouwen we aan acht secties tegelijk." Stan Haag

Een ander belangrijk verschil is dat de engineering niet in-house door Damen Naval wordt gedaan. “We zijn hier gewend ons eigen design te doen met onze eigen engineering afdeling”, legt Stan uit. “Nu zijn we een onderaannemer van Damen Yachting en wordt het hele schip door Damen Engineering Gdańsk in Polen getekend en krijgen we de tekeningen als ze klaar zijn. Dat maakt het hele proces iets anders dan we gewend zijn.”

In januari konden de ijzerwerkers aan de slag met het in elkaar zetten van de eerste onderdelen. In januari konden de ijzerwerkers aan de slag met het in elkaar zetten van de eerste onderdelen.

Op 10 december kwamen de eerste tekeningen uit Polen binnen en sindsdien is het volle kracht vooruit. Terwijl er hard gewerkt wordt aan het in elkaar zetten van de eerste sectie, wordt het staal voor de tweede en daaropvolgende secties al gesneden. “Het is een soort trein, een dans waar we met zijn allen de choreografie doen”, legt Stan uit. “Al het staal voor de eerste sectie is nu gesneden, en als het staal voor de tweede sectie klaar is, gaan we daar meteen mee aan de slag. In de piek bouwen we aan acht secties tegelijk. Mijn taak is om die dans te coördineren en ervoor te zorgen dat alles op tijd geleverd wordt.”

Naast de staalbouw, is Damen Naval ook verantwoordelijk voor de piping en een deel van het outfitting werk, voor bijvoorbeeld het plaatsen van de motoren, airco units en schakelkasten. Als alles volgens schema verloopt, zal het casco op 14 december 2022 worden overgedragen aan Damen Yachting voor de verdere outfitting. Het gehele project wordt uitgevoerd in Vlissingen-Oost; de voorbereidingen en kleinere constructiewerkzaamheden in Hal 1 en de sectiebouw en afbouw in Hal 2.

Stan Haag (links) prijst zichzelf gelukkig dat hij werkt met ervaren collega’s zoals Ronald de Baar (midden) en Hans Walhout. Stan Haag (links) prijst zichzelf gelukkig dat hij werkt met ervaren collega’s zoals Ronald de Baar (midden) en Hans Walhout.

“Ik ben trots op wat we in deze korte tijd al voor elkaar hebben gekregen. Alle startmomenten zijn goed gegaan, ondanks de korte voorbereiding lopen we keurig op schema”, concludeert Stan. “Ik prijs mezelf gelukkig dat ik mag werken met zeer ervaren collega’s. Bijvoorbeeld Hans Walhout, projectcoördinator werkvoorbereiding en Ronald de Baar, coördinator cascobouw zijn van onschatbare waarde voor mij. Zonder de hulp, kennis en kunde van mijn collega’s was ik nergens geweest.”