Voor Hugo de Jonge zit er maar één ding op: hij moet zo snel mogelijk een nieuwe salontafel kopen. De Commissaris van de Koning nam op 30 oktober het eerste exemplaar van het jubileumboek ‘Maritiem Meesterschap’ in ontvangst en vanwege de omvang (552 pagina’s) is er voor dit koffietafelboek een stevige salontafel nodig.
Het speciale jubileumboek vertelt de geschiedenis van 150 jaar Koninklijke Maatschappij De Schelde, inclusief veel verhalen die nog niet eerder in boeken belicht zijn, zoals de overname door de Damen Shipyards Group. Het boek werd gepresenteerd tijdens een feestelijke receptie met genodigden van onder andere de Gemeente Vlissingen, de Provincie Zeeland, het Ministerie van Defensie, de Koninklijke Marine en het Commando Materieel & IT. Onder muzikale begeleiding van het Scheldeloodsenkoor werden gasten verwelkomd in de centrale hal van het Damen Naval-hoofdkantoor in Vlissingen.
Commissaris van de Koning Hugo de Jonge en Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene zingen mee met het Scheldeloodsenkoor.
Tijdens het officiële deel van het programma werd teruggeblikt op 150 jaar Koninklijke Maatschappij De Schelde en de maritieme geschiedenis in Vlissingen; het hart van de Nederlandse marinebouw. In zijn openingstoespraak sprak Algemeen Directeur Roland Briene zijn trots uit over de rijke Schelde-geschiedenis die strekt van de “in 1878 geleverde Castor, het eerste schip dat wij aan de Koninklijke Marine hebben geleverd, tot het recent geleverde Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder en de bouw van de nieuwe fregatten”. Hij voegde toe: “Uiteraard kijken we ook vooruit naar de toekomst en de taak die voor ons ligt. Samen met het Nederlandse marinebouwcluster werken we aan de vernieuwing van de Nederlandse marinevloot.” En hij sloot had een belangrijk compliment: “De belangrijkste factor die ons altijd op koers heeft gehouden, zijn onze mensen: het fundament van ons bedrijf. In al die 150 jaar zijn zij degene geweest die het bedrijf hebben gemaakt tot wat we nu zijn.”
Algemeen Directeur Roland Briene sprak zijn trots uit over het verleden, heden en de toekomst van het bedrijf.
Als je het over Vlissingen hebt, dan heb je het over de Koninklijke Marine, vertelde Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen in zijn toespraak. Hij sprak over de prachtige schepen die in Vlissingen zijn gebouwd en die een prominente plek in de maritieme geschiedenis innemen. “Al meer dan 400 jaar worden hier in Vlissingen marineschepen gebouwd en onderhouden. Al in 1609 was er in Vlissingen een Admiraliteitswerf gevestigd die uiteindelijk de basis zou vormen voor het bedrijf waarmee Arie Smit in 1875 van start ging.”
Sinds in 2000 de Damen-vlag werd gehesen voor het hoofdkantoor, heeft het bedrijf daaraan ook schepen voor buitenlandse marines en overheden kunnen toevoegen, zoals voor Indonesië, Marokko, Mexico en Australië. Arnout Damen: “Maar de band met de Koninklijke Marine blijft toch wel een heel bijzondere. Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Karel Doorman zijn hier in Damen-tijd in samenwerking met het hele Nederlandse marine cluster afgebouwd, recentelijk gevolgd door Zr.Ms. Den Helder. Prachtige schepen die mij met trots vervullen.”
“En tenslotte heel veel dank aan al die duizenden medewerkers die als sinds 1875 hun uiterste best gedaan hebben om het bedrijf op te bouwen. Jullie zijn geweldig. Op naar de toekomst, op naar de volgende 150 jaar.” Arnout Damen
Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen roemde de vele iconische schepen gebouwd door De Schelde en Damen Naval.
Vooruitkijkend naar de toekomst voegde hij toe: “Wat me ook trots maakt, is dat we het niet alleen druk hebben met de nieuwe Anti-Submarine Warfare-fregatten voor Nederland en België, maar dat we eveneens aan de vooravond staan van een nog veel verdergaande verdieping van de samenwerking tussen Defensie, de Koninklijke Marine en ons. En dat we daarbij een bijdrage kunnen leveren aan de spoedige vernieuwing en versterking van onze krijgsmacht waar deze geopolitieke onzekere tijden zo om vragen.”
In zijn slotwoord sprak de CEO zijn dank uit voor de samenwerking met de opdrachtgevers en de partners in de toeleveranciersketen en de vertegenwoordigers van de gemeente en de provincie voor hun betrokkenheid en niet aflatende steun. “En tenslotte heel veel dank aan al die duizenden medewerkers die als sinds 1875 hun uiterste best gedaan hebben om het bedrijf op te bouwen. Specifiek dank aan mijn huidige collega’s in Vlissingen. Jullie zijn geweldig. Op naar de toekomst, op naar de volgende 150 jaar.”
Kommer Damen in gesprek met Hugo de Jonge.
Vervolgens was het woord aan een bijzondere gastspreker: oud-Scheldemedewerker Willem Murre die zich sinds zijn pensioen in 2000 inzet voor erkenning voor de arbeiders en scheepsbouwers van Vlissingen en omstreken. Hij doet dit gekleed in zijn witte Schelde-ketelpak en met een ijzeren klinkhamer op zijn rug. Zo kwam de 86-jarige Vlissinger ook op het podium en droeg zijn gedicht ‘Battapor’ voor dat hij schreef ter ere van de opening van de nieuwe voetgangersbrug in de Dokhaven. “Dit gedicht is een herinnering aan wat was en een eerbetoon aan wat blijft”, zei Willem Murre.
Na het vertonen van de speciale jubileumfilm, was het woord aan oud-directeur Hein van Ameijden, initiatiefnemer voor het jubileumboek. Hij nodigde de aanwezige schrijvers, vormgever en redactiecoördinatoren uit op het podium. Ze werden bedankt voor hun inzet met een boeket bloemen waarna het eerste exemplaar van het boek werd overhandigd aan de Commissaris van de Koning.
“De persoonlijke geschiedenis van zoveel mensen is verweven met dit bedrijf en ook nu nog is Damen Naval de werkgever van ruim duizend mensen met nog een gigantische potentie om nog veel verder te groeien. " Hugo de Jonge
Hein van Ameijden nodigde de medewerkers aan het boek uit op het podium om hen te bedanken voor hun inzet.
In zijn speech benadrukte Hugo de Jonge hoezeer de stad Vlissingen, de provincie Zeeland en Damen Naval/De Schelde met elkaar vergroeid zijn. “De persoonlijke geschiedenis van zoveel mensen is verweven met dit bedrijf en ook nu nog is Damen Naval de werkgever van ruim duizend mensen met nog een gigantische potentie om nog veel verder te groeien. Dat heeft alles te maken met een vervelende reden: we leven in een heel onrustige wereld. En die onrustige wereld maakt dat we ontzettend moeten investeren in onze defensie, moeten investeren in onze weerbaarheid en daarin speelt Damen Naval natuurlijk een ongelofelijk belangrijke rol.”
Eregasten: Arnout en Godelief Damen, Burgemeester van Vlissingen Bas van den Tillaar en zijn vrouw Annelies en Hein en Kyong Ok van Ameijden.
Ook accentueerde hij het belang van Zeeland voor Nederland en voor de strategische onafhankelijkheid van ons land. “De afhankelijkheid die we hebben opgebouwd van andere landen waar we helemaal niet afhankelijk van willen zijn, maakt ons vreselijk kwetsbaar op alle fronten”, legde hij uit. “Als je minder afhankelijk wilt worden van de industrie en energie uit het buitenland of voor onze veiligheid, dan zal Nederland in Zeeland moeten investeren. Daarvoor zijn we het project Zeeland 2050 gestart. We hebben elkaar ongelofelijk nodig. Damen Naval is het enige bedrijf in Nederland dat complexe marineschepen ontwerpt en bouwt. Als wij onze NAVO-investeringen daadwerkelijk tot stand weten te brengen, dan zullen we Damen Naval nodig hebben om die investeringen tot uitvoering te brengen.”
Damen Shiprepair Vlissingen Managing Director Michiel de Vliegher gaf Roland Briene een ingelijste Schelde-sjaal cadeau.
Tot slot grapte hij dat hij zich ook al verheugt op het volgende jubileumboek. “Het is fantastisch om deze verjaardag mee te mogen vieren en als het gaat om Zeeland 2050, hopen we dan ook de 175ste verjaardag mee te vieren. We begrijpen dat dit ook het ritme is van de nieuw boeken. In 2000 was er een boek, dit boek is in 2025 uitgebracht en ook in 2050 gaan we een heel kloek nieuw boek maken. Ik ga een salontafel uitzoeken!”
De avond werd afgesloten met een receptie en lopend diner.
Gasten bladerden meteen in het indrukwekkende jubileumboek.
Tekst: Eefje Koppers
