Op de mast na is het casco van het Combat Support Ship Den Helder compleet en dat was goed te zien toen het schip onlangs een kort uitstapje maakte op de Donau. Het CSS ligt op de werf in Roemenië in het voorste diepe deel van het lange droogdok en moest verplaatst worden om ruimte te maken voor drie andere schepen die in het achterste ondiepe deel van het dok zijn komen te liggen. Het verplaatsen van het CSS was vooraf niet gepland, maar is door goede samenwerking zonder problemen verlopen.

Op de mast na is het casco van het Combat Support Ship Den Helder nu compleet. Op de mast na is het casco van het Combat Support Ship Den Helder nu compleet.

De operatie begon bij zonsopkomst en het CSS werd met behulp van sleepboten voorzichtig uit het dok gehaald. Ruim 48 uur later kon het schip weer terug het dok in. “Ieder transport brengt risico’s met zich mee van beschadigingen”, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw. “Het was echter nodig voor de bedrijfsvoering op de werf en we hebben de gelegenheid meteen aangegrepen om mooie foto’s en een film te maken en zo te laten zien hoe het project er nu voorstaat. Je begint nu echt de vormen van het schip te zien.”

"We hebben de gelegenheid meteen aangegrepen om mooie foto’s en een film te maken en zo te laten zien hoe het project er nu voorstaat. Je begint nu echt de vormen van het schip te zien.” Arjan Risseeuw

De afgelopen maanden zijn de laatste superblokken van de opbouw op het schip geplaatst. “Op 30 januari is het laatste blok geplaatst, met uitzondering van de mast. We zijn nu bezig met de voorbereidingen van het plaatsen van de mast, maar dat is vrij complex”, legt Arjan uit. “In de mast komen namelijk de uitlaatgassendempers en het is allemaal vrij krap, dus het vereist tijd en aandacht. De mast bestaat uit het bovenste plateau en twee poten en die worden waarschijnlijk eind februari, begin maart in één geheel geplaatst en dan is het schip qua sectiebouw gereed.”

Nadat de drie schepen in het ondiepe deel van het dok waren geplaatst, kon het CSS weer terug het dok in. Nadat de drie schepen in het ondiepe deel van het dok waren geplaatst, kon het CSS weer terug het dok in.

De werkzaamheden voor de volgende fase van het project omvatten onder andere het aan elkaar lassen en schilderen van alle secties van de opbouw en het uitlijnen van de schroefassen. “Met het plaatsen van de laatste blokken hebben we de juiste gewichtsverdeling voor het schip, zoals dat straks ook op zee zal zijn”, aldus Arjan. “Als compensatie voor het gewicht van de mast worden tijdelijk blokken beton geplaatst en dan kunnen we gaan beginnen met het uitlijnen. Dat zal ongeveer zes tot acht weken in beslag nemen. Dan zitten we in begin april, wanneer we ook gaan beginnen met het in bedrijfstellen.”

Tijdens het uitlijnen van de schroefassen moet het schip in het dok blijven en als het aan Arjan ligt, blijft ze daar zo lang mogelijk liggen. “Het schip zal uiteindelijk uit het dok moeten en aan de kade moeten liggen als we bijvoorbeeld de grote (zeewater)pompen willen gaan testen. Maar zolang het CSS in het dok ligt, kunnen we van beide kanten werken en kunnen we de kraan gebruiken. Aan de kade kunnen we er maar van één kant bij of moeten we met pontons werken.”

De planning is nu dat het CSS in april of uiterlijk mei 2023 aan de kade komt te liggen waar het zal blijven tot de proefvaart die voor januari 2024 staat gepland.