Van leidingwerk naar cijferwerk: Carlos Sewdajal begon in 2001 als pijpfitter bij De Schelde in 2001, maar tegenwoordig is hij Cost Engineer bij Damen Shiprepair Vlissingen. Samen met nog drie andere Cost Engineers maakt Carlos rekeningen en offertes voor projecten die DSV onder handen heeft. Het werk bevalt hem prima en Carlos heeft dan ook geen spijt van zijn opvallende carrière switch. “Het is fysiek een minder zware job dan die van pijpfitter, maar mentaal vergt het weer wat meer van je. Maar het werk is erg leuk en afwisselend.”

Dat Carlos ooit als Cost Engineer zijn brood zou verdienen, had hij niet durven dromen toen hij nog op de LTS zat. Toch kreeg hij in 2017 die baan aangeboden, een kans die hij met beide handen aangreep. Carlos had toen al een flinke staat van dienst als pijpfitter, een heel andere tak van sport dus. “Ik was op de basisschool in Breskens, waar ik vandaan kom, altijd al handig met mijn handen. Ik knutselde graag en was echt een doener. Daarom ging ik naar de LTS, waar ik de richting motorvoertuigentechniek koos. Die opleiding paste heel goed bij mij.”

“In 1999 begon ik bij De Schelde, ik was toen 19 jaar. Op de Bedrijfsschool werd ik opgeleid tot pijpfitter. Tijdens mijn opleiding in 2000, ging ik de eerste stage lopen bij de afdeling Scheepsnieuwbouw. Ik heb in Dokloods 2 op Het Eiland nog meegebouwd aan het tweede LCF, Hr.Ms. Tromp. Die lag toen binnen, Hr.Ms. De Zeven Provinciën was net klaar. Mijn tweede stage was op Scheldepoort, en daar ben ik blijven werken. Schepen herstellen was natuurlijk iets heel anders dan schepen bouwen, maar ik vond het leuk. Ik weet nog dat de Sea Span werd omgebouwd. Dat was een van de eerste projecten waar ik bij Scheldepoort aan meewerkte.”

“Ik heb bij management aangegeven dat ik vóór mijn veertigste graag nog een opleiding wilde doen. Ik was 37. Twee weken later vertelden ze me dat er een vacature was voor Cost Engineer." Carlos Sewdajal

“Pijpfitten is mooi werk. Als pijpfitter demonteer je leidingen. Daarna ga je ze in de werkplaats opmallen. Met behulp van die mal maak je dan een nieuwe leiding. Opmallen is nodig omdat de flenzen van een leiding op den duur scheef gaan staan door het ‘werken’ van het schip. En als je een nieuwe leiding terugplaatst aan boord, moet die natuurlijk wel passen… Elke keer als ik iets nieuws gemaakt had en het was helemaal geïnstalleerd, vond ik het prachtig om te zien dat alles paste. Als er even geen werk was, hielp ik ook bij laswerk, bankwerk en bij het branden.”

“Je werd dan tijdelijk op een andere afdeling ingedeeld. Dat maakte het werk leuk en divers, maar het was fysiek best wel inspannend.” In 2006 werd Carlos ziek. Gelukkig genas hij volledig, maar na een jaar of zestien als pijpfitter te hebben gewerkt, vroeg hij zich in 2017 af of hij dit wel tot zijn pensioen wilde blijven doen. “Ik heb toen bij het management aangegeven dat ik vóór mijn veertigste graag nog een opleiding wilde doen. Ik was 37. Twee weken later vertelden ze me dat er een vacature was voor Cost Engineer, rekeningschrijver. “Ze vroegen: is dat misschien iets voor jou?”

Carlos Sewdajal begon in 2001 als pijpfitter bij De Schelde in 2001, maar tegenwoordig is hij Cost Engineer bij Damen Shiprepair Vlissingen. Carlos Sewdajal begon in 2001 als pijpfitter bij De Schelde in 2001, maar tegenwoordig is hij Cost Engineer bij Damen Shiprepair Vlissingen.

Tot groot ongenoegen van zijn leidinggevende bij de pijpfitters Ad Peters en voorman Peter Boone (zij wilden deze vakman immers niet kwijt), solliciteerde Carlos. In oktober 2017 kon hij aan de slag. “Het was natuurlijk even wennen, maar Peter Masius, nu inmiddels met pensioen, heeft mij toen prima begeleid. Als Cost Engineer maak ik rekeningen op voor werk dat is gedaan aan schepen. Maar ik stel, in overleg met de Projectmanagers, ook offertes op als er onvoorzien meerwerk is. Bij ons maakt de afdeling Begroting een prijs op voor een klant. Dat gebeurt nog voordat het schip bij DSV ligt. Als het schip hier eenmaal ligt en er blijkt méér gedaan te moeten worden dan waarvoor een prijs is afgesproken, becijfer ik ten behoeve van de klant in een quotation, wat die extra werkzaamheden gaan kosten.”

“Als de klant daarmee akkoord gaat, wordt het meerwerk uitgevoerd, en ik maak dan na afloop een factuur op. Dat meerwerk kan soms aanzienlijk zijn. Soms komt een schip hier binnen voor een relatief kleine klus, en dan blijkt bij inspectie dat er veel meer vervangen en vernieuwd moet worden dan verwacht. Het project kan dan zomaar flink uitdijen.” Carlos’ werk is gewoonlijk gekoppeld aan een specifiek project. “Elk project dat DSV omhanden heeft, heeft, naast zijn eigen Projectmanager, ook zijn eigen Cost Engineer. Sinds de uitbraak van Covid-19 werken die zoveel mogelijk verspreid over verschillende locaties op het DSV-terrein.”

Carlos is een heel sociale collega. “Ik maak met iedereen weleens een praatje”, zegt hij. “Toen ik vier jaar geleden als Cost Engineer begon, kwam dat eigenlijk goed van pas, want ik kende alle collega’s, en wist daardoor ook goed waar iedereen op dat moment mee bezig was.” Op zijn eenenveertigste heeft hij geen spijt van zijn ommezwaai van pijpfitter naar Cost Engineer. “Het werk is leuk en fysiek minder zwaar, hoewel je natuurlijk wel goed je hoofd erbij moet houden. Gelukkig doet de computer ook een hoop rekenwerk, dat scheelt weer… Ik ben blij te mogen werken bij een bedrijf als DSV, dat goed draait en waar een leuke sfeer is. Ik hoop het nog lang te blijven doen.”